Полуноћницом се зове богослужење монашког порекла које се врши отприлике у поноћ, одмах по устајању од ноћног сна. То је прво јутарње богослужење. Слично као повечерје понекад се врши у келијама. Тема овог богослужења је устајање од сна и учествовање у анђелском појању Богу, тако да је сасвим природно што се ово богослужење доводи у везу са васкрсењем мртвих (сан је слика смрти), Другим доласком Христовим, Страшним судом, причом о десет девојака са позивом на бдење и дочекивање Женика Христа, и садржи молитве за упокојене.

 

Главни њен садржај представљао је, од самог почетка, 118. псалам, непорочни (по почетној фрази Блажени су непорочни на путу...), те се стога полуноћница у рукописима назива и непорочни. Разлог због којег се овај псалам налази у служби полуноћнице јесте његова фраза У поноћ устајах да Ти се исповедам за судове правде Твоје (62. стих), као и његов погребни карактер, због чега се поје и приликом заупокојене службе.

 

Осим свакодневне постоји и посебна полуноћница за суботу и посебна за недељу. Поредак свакодневне полуноћнице изгледа овако:

 

Први део:

Благословен Бог...,

Царе небески...

Трисвето, итд.

50. псалам Помилуј ме Боже

118. псалам Блажени су непорочни на путу

Символ вере

Трисвето, итд.

Три тропара (Ево женик долази у поноћ, Дан онај страшни, Тебе необориву, у којима се спомиње Други долазак Христов)

Господи помилуј 40 пута

У свако време...

Молитва: Господе Сведржитељу...

Молитва: Тебе благосиљамо, Свевишњи Боже...

 

Други део

(Међучас полуноћнице:)

 

Приђите да се поклонимо...

120. псаламПодигох очи моје не гору

133. псалам Ево сада благосиљајте Господа све слуге Његове

Тропари за умрле: Помени Господе; Дубином мудрости; Са светима; Благосиљам Те

Молитва за умрле: „Сети се Господе...“

Отпуст

Помолимо се...“

 

 

 

Општи типик, стр. 34.

Полуноћница недељна, Опште појање, стр. 67-70